?NLP מה זה

                              רויטל, מיכל ודורית, תלמידות קורס NLP מתרגלות מיומנויות קריאת שפת גוף. 2020

אנחנו יודעים, רוב הזמן, שאנחנו מנהיגים את חיינו. לא תמיד אנחנו יודעים איך לעשות זאת 

רובינו יודעים שיש לנו את האפשרות לעשות את המעבר בין להיות תגובתיים לנסיבות חיינו לעבר השפעה ויצירה של החיים שאנו רוצים לחיות, אבל בתכלס, ביומיום - איך עושים את זה?

גישת NLP עוסקת בדיוק בזה! מתוך מחקר ומודלינג של מטפלים ואנשי עסקים מצליחים בעולם נדגמו שיטות מוכחות להצלחה והשגת התוצאות הרצויות בחיים!

בנוסף הגישה דוגלת בחקר החוויה הסובייקטיבית של האדם.

כלומר, מצד אחד יש למידה מתוך הניסיון של אנשים מצליחים בתחומם לצד הקשבה לחוויה הפרטית של כל אחד ואחד מאיתנו. נשמע מסקרן? בעיני זה הרבה מעבר לכך.

בתמונה: מאיה שלנו כשהיתה בת 5 קופצת בגשם. פעם פעם פעם האמנתי שבגשם נשארים יבשים ובתוך הבית.

נ.ב.

לפעמים קורים לנו דברים בחיים. כשהם קורים השאלה היא איך החיים תופסים אותנו. מלאי כוחות? אזולי כוחות? מחוברים למי שאנחנו או מנותקים? גם כאן NLP מאוד עוזר לנו. להתחבר לכוחות שלנו  לברר רצונות עמוקים להתחבר למקום היצירתי שבאנו על מנת לדעת את הצעד הבא.      

אני רוצה ללמוד NLP

״NLP היא גישה של סקרנות, גישה הומאנית ואופטימית הרואה את האדם כלומד תמידית. 
המאמינה כי אנו בעלי יכולת ריפוי עצמית, שינוי וצמיחה. 
בשדה הריגשי, ההתנהגותי, הגופני, והקוגנטיבי. 
גישה זו אינה המצאה אלא אוסף של אסטרטגיות של הצלחה ומצויינות שנדגמו, נחקרו והפכו לגוף של ידע המורכב מ: הנחות יסוד, מיומנויות וטכניקות שכל מטרתן לקדם ולהייטיב עם האדם״ 
הגדרה  ל NLP  של שרית למפרט שושן 


      תמי צפרוני, בסרטון המצויין הבא, מסבירה בבהירות מה זה NLP

לגישת NLP קיימות מגוון הגדרות. כאן תוכלו לצפות במיסדי הגישה ואנשים משמעותיים מתחום ה NLP מביאים את ההגדרות שלהם לגישה.


איך גישת NLP התפתחה?

 גישת NLP נולדה בשנות ה70 מתוך סקרנות רבה ומודליניג שנעשה על עבודתם של שני מטפלים  מצליחים בתחומם. 
שני האנשים הראשונים שעבודתם, מעוררת ההתפעלות, נדגמה היו: 
  •  ויג׳ניה סאטיר, המטפלת המשפחתית הנודעת ביכולת שלה לייצר התערבויות משמעותיות, במשפחות מורכבות.  
  • ד״ר מילטון אריקסון הפסיכיאטר וההיפנותראפיסט. אחד הדברים שאפינו אותו  היא התפיסה מעוררת ההשראה כי לאדם יש את כל המשאבים והכוחות בתוכו. האדם יכול להתגבר על הבעיות שלו. כל שיש לעשות זה לעזור לאדם למצוא את הגישה לכוחות ולמשאבים הללו. כלומר הבעיה אינה מחסור בכוחות ומשאבים אלא נתק בין האדם לכוחות ולמשאבים שלו. התפקיד של המטפל הינו לעזור לאדם לזהות והתחבר לכוחות הללו. 
בתחילת הדרך, בדור הראשון של NLP דגמו מודלים של שפה מוירג׳יניה סאטיר וד״ר מילטון אריקסון. מודלים שהשימוש בהם יצר בשדה הטיפולי שינוי מהותי בתפיסת הבעיה. 
בדור הראשון של NLP הורשו ללמוד את הגישה מטפלים בלבד. 

עם השנים NLP התפתח לתחומי האימון, ייעוץ, חינוך, פרזנטציה, עסקים ועוד. 
כיום גישת NLP ממשיכה להתפתח לגישה מצויינת ואפקטיבית לטיפול ואימון המשלבת: 
  • דפוסי שפה מתקדמים
  • חיבור לכוחות ולמשאבים 
  • טכניקות של עבודה עם הלא מודע
  • עבודה במרחב
  • התייחסות לגוף 
  • שימוש במטפורות ועוד
מבחינתי, NLP הינה פסיכולגיה תכלס. זוהי גישה פרקטית לקידום עצמנו והזולת במגוון כלים נפלאים. 
גישת NLP נחשבת לגישה קצרת מועד (יחסית) לפיתרון בעיות, תהליכי שינוי והגעה לתוצאות רצויות. יש שקוראים לה ״חקר המצויינות״ כיוון שב NLP אנו חוקרים כיצד אנשים מצטיינים בתחומם מצליחים להגיע להשגים שלהם ולומדים מכן. בין אם הם אנשי טיפול, מדענים או אנשי עסקים. 
לדוגמא: דגמו את דרך עבודתו של וולט דיסני ויצרו את ״מודל דיסני״ טכניקה נפלאה לעבודה עם אנשי עסקים, אנשים פרטיים וצוותים. 

NLP משולבת כיום, בארץ ובעולם, בקליניקות לטיפול ולאימון, בבתי ספר, אקדמיות ומוסדות בריאות. 
למעשה כל אדם יכול ללמוד NLP. למען עצמו, למען פתיחת קליניקה, עזרה ליקרים לו, למען הילדים שלו, למען תהליכי ריפוי ותהליכי אימון, לשינוי המציאות לטובה בעולם. 
שילוב בין גישת NLP לאימון מייצרת שילוב אפקטיבי ביותר. אימון מייצר שינוי דרך המודע. NLP מתמחה ביצירת שינוי דרך הלא מודע,  השילוב בין השניים נפלא בעיני.  שילוב של שינויים בלא מודע שקורים בקליניקה יחד עם  לקיחת אחריות של מתאמנים ליצירת שינויים בחייהם באופן מודע. 
יחד ניתן לייצר שינוי משמעותי בחיים.
 
״אף פעם לא לא מאוחר לחוויות ילדות מאושרת״ ריצ׳ארד בנדלר ממייסדי ה NLP

שקופית מתוך ההרצאה שלנו:״טעימות של NLP" טעימות מעולם הNLP. לחברות, ארגונים ומוסדות חינוך.

טעימה מתוך הנחות היסוד של גישת NLP:
אחת מהנחות היסוד של  NLP טוענת כי אין דבר כזה כישלון. אנחנו לומדים תמידית. כל כישלון הוא בסך הכל למידה לפעם הבאה. 
יש כאן למעשה ריפרימינג, מסגור מחדש למילה כישלון. 
לדעתי ההתבוננות על החיים כלמידה מתמדת מאפשרת לנו לראות את עצמו כתלמידים של החיים. לתלמידים מותר לטעות, מותר להתנסות מתוך סקרנות, חקר וחדות חושים. נלפיסטית אוהבים לשמור על גמישות לגבי החיים, אנו מאמינים כי גמישות היא עוצמה. כשאנו מתפשרים לעצמנו לטעות ולהיכשל והופכים זאת ללמידה יחד עם גמישות מנטלית, חווית החיים שמתאפשרת היא של סקרנות ותנועת חיים. נסו את זה. זה נעים.

Share by: